TRAINING
Wat Moodle en mediawijsheid met elkaar te maken hebben

of niet ... - een kennismaking

Het komt de laatste tijd niet zo heel vaak meer voor dat ik me in een groepje mensen begeef en iemand de ‘wat-doe-jij-eigenlijk-voor-werkvraag’ stelt. Toch ga ik ervan uit dat die tijd wel weer zal komen en om te voorkomen dat onze vaardigheden voor dit soort gesprekjes al te erg versloffen, heb ik hieronder een klein rollenspel uitgeschreven. Als jij jouw tekst dan (liefst hardop) leest en ik geef je mijn antwoorden, dan zul je zien dat we een reuze leuke conversatie hebben. En als je daarna nog wat meer wil weten, kun je de rest van mijn website bekijken, ok? Lees maar gewoon door, je hebt geen acteerervaring nodig en het wijst zich vanzelf.

Illustratie bij blog Moodle en mediawijsheid
Afbeelding van Freepik.com

Daar gaan we

jij: Zeg … wat doe jij eigenlijk tegenwoordig?
ik: Nou, wat toevallig dat je erover begint! Want ik heb sinds kort een nieuwe functie. Of eigenlijk, twee. Ik ben Moodle adviseur en mediacoach.
jij: Noodle en mediawatte?
ik: Mmmoodle. Daar kun je e-learning, online lesjes en flipped classrooms en zo, mee maken en dan kunnen de mensen jouw cursus vanachter hun laptop volgen of bijvoorbeeld tussentijdse opdrachten online doen.
jij: Aah, op die manier. Lekker actueel hoor. Enne … daarnaast geef je dan trainingen over hoe je een goede persconferentie geeft of zo?
ik: Uh, nee, daar heb ik dan weer geen verstand van. Als mediacoach, of mediapedagoog, hou ik me bezig met mediawijsheid en wat ook wel ‘21e eeuwse vaardigheden’ worden genoemd. Slim met een computer kunnen werken en weten waar je moet klikken is één, maar voor je eigen welzijn wil je soms ook offline zijn, ook in de virtuele samenleving leidt respectvolle communicatie tot een breder perspectief en opvoeden gaat tegenwoordig ook over mediaopvoeding. Ons moderne leven is prachtig, maar blijkt niet altijd eenvoudig.
jij: Dat ken ik ja. Zo’n computer doet de helft van de tijd niet wat ik wil en als ik ’s avonds even tv zit te kijken en ondertussen m’n social media check, is de avond zo voorbij. Terwijl ik me eigenlijk had voorgenomen nog een rondje te gaan joggen. Om over de moeizame afspraken over de gametijd van mijn zoon nog maar te zwijgen.
ik: Precies, heel herkenbaar. Daar gaat mediawijsheid dus over. En als mediapedagoog probeer ik daarbij te helpen.
jij: En hoe doe je dat dan?
ik: Dat kan van alles zijn. Bijvoorbeeld een lezing of ouderavond verzorgen over mediaopvoeding in het algemeen, over sociale media en gamen of over kunstmatige intelligentie en algoritmes. Of ik ga met leerkrachten op een school aan de slag, zodat de leerlingen naast degelijke knoppenkennis ook goed leren doorzien hoe de virtuele wereld in elkaar steekt en op welke wijze het verweven is met hun dagelijks doen en laten.
jij: Ja ja … ik geloof dat ik ’t snap. Maar dat heeft dus eigenlijk niks met elkaar te maken, die e-learning en die mediawijsheid?
ik: Voor mijn klanten meestal niet nee. Maar voor mij is het wel logisch hoor 😊. ’t Vult elkaar op een leuke manier aan en doet ook voor mij soms een appel op de balans tussen online en offline. Bovendien had ik als kind altijd al het plan om later twee verschillende banen te hebben, want dat leek me zo leuk voor de afwisseling. Misschien is het nu dus wel later geworden. Maar goed, als je dat verhaal wil lezen, moet je maar even hier kijken.
jij: Ga ik doen! En als ik nou zo’n ouderavond op de school van mijn zoon wil?
ik: Nou, dan mail je even.
jij: En als mijn werk overweegt om Moodle te gebruiken?
ik: Dan kunnen ze deze blogpost lezen. Of ze mailen even.
jij: Klinkt logisch. En als ik voor mijn eigen kinderen graag wat meer wil weten over die mediaopvoeding?
ik: Dan kun je hier van alles lezen. Of je kijkt op mijn pagina over mediawijsheid. Offeh … je
samen: ... mailt even!

Bedankt voor het leuke gesprek en wie weet tot later! 😉